Pri Energiji plus stremimo v prihodnost. Spremljamo in uveljavljamo sodobne trende mobilnosti, predvsem električne. Močno verjamemo v električno prihodnost na področju krajših in daljših potovalnih razdalj. Polnilna infrastruktura se širi in nadgrajuje, vendar hkrati ostajamo na realnih tleh, saj se prehod v brezogljično družbo ne more zgoditi čez noč.

Evropska unija je napovedala popolno prepoved prodaje avtomobilov z notranjim izgorevanjem do leta 2035. V času pisanja tega članka se morda ta napoved zdi težko uresničljiva. Nekaj argumentov zakaj:

  • začetna investicija v električno vozilo je še vedno precej višja kot nakup vozila z notranjim izgorevanjem,
  • pomanjkanje polprevodnikov še vedno pomembno vpliva na dobavo vozil in tako bo še nekaj let,
  • polnilna infrastruktura se širi, vendar še vedno prepočasi,
  • električno omrežje se posodablja prepočasi, da bi lahko preneslo povečano porabo elektrike,
  • še vedno ne vemo, kako bomo napajali električna vozila v starejših večstanovanjskih stavbah.

Na ta in še mnoga vprašanja bomo kot družba morali kmalu odgovoriti. Vseeno ostajamo optimistični in gledamo naprej v prihodnost.

V vmesnem času pa lahko marsikaj postorimo na individualnem nivoju – nivoju sodobnega, mobilnega posameznika. Okoljska čistost in stroškovna učinkovitost sta dva faktorja, ki pomembno vplivata na vedenje posameznika.

Tokrat z vami delimo nekaj nasvetov, kako poskrbeti za bolj čisto in učinkovito vožnjo z vašim vozilom, še posebej ob naraščujočih cenah pogonskih goriv. Predvsem pa bo v ospredju vprašanje kako za liter goriva prevoziti največ kilometrov?

S slednjim vprašanjem so se pospešeno začeli ukvarjati v ZDA v zgodnjih letih novega tisočletja, ko so cene pogonskih goriv poskočile na rekordne vrednosti. Posledica tega je bila povečana prodaja zgodnjih hibridnih avtomobilov kot je Toyota Prius. Vozniki že tako stroškovno učinkovitih hibridov so šli še korak dlje, saj so razvijali načine vožnje, ki res iztisnejo toliko kilometrov iz litra goriva kolikor se le da.

Mimogrede, v angleščini obstaja izraz »hypermiling«, vendar v času pisanja tega članka še nismo našli dobrega slovenskega prevoda. Naj bo za ta članek dovolj, da ko govorimo o učinkovitosti vožnje, imamo v mislih omenjen izraz, takšnega voznika pa bomo poimenovali hiper-učinkovit voznik.

Kakšne so lastnosti hiper-učinkovitega voznika?

Morda protislovno, vendar se takšen voznik najprej vpraša ali se naj sploh vozi z avtomobilom. Takšen voznik bo uporabil noge ali kolo če se izkaže, da je vožnja krajša od pet minut.

V kolikor je vožnja z avtomobilom res nujna, bo takšen voznik natančno določil neposredno pot do cilja, ki vključuje kar se da malo pospeševanja in zaviranja. Vožnja v času prometne konice ne pride v poštev. Za hiper-učinkovitega voznika je pomembno neprestano enakomerno premikanje s čim manj ustavljanja, zaviranja in pospeševanja.

Hiper-učinkovit voznik bo seveda uporabljal avtomobil, ki bo omogočal največjo možno učinkovitost. To pomeni, da bo takšno vozilo redno vzdrževano in servisirano medtem ko bodo pnevmatike optimalno napolnjene. Takšen voznik bo tudi poskrbel, da v njegovem prtljažniku ne bo odvečne teže.

Kaj pa parkiranje avtomobila?

Takšen voznik bo skušal izkoristit dano lokacijo. Če je zunaj hladno, bo vozilo skušal parkirati v smeri sonca, saj bo toplota stopila mraz iz vetrobranskega stekla. Enako velja tudi za vroče poletne dni – voznik bo skušal parkirati vozilo tako, da bo v senci in tako ne bo preobremenjeval klimatske naprave.

Najbolj učinkovito parkiranje je z »nosom ven« oziroma vzvratno. S takšnim parkiranjem se voznik odpelje iz parkirišča z gibanjem naprej in nekateri celo poskrbijo, da je parkirno mesto v rahlem naklonu. Čas je, da ponovite teorijo in prakticirate parkiranje tako kot so nas učili v šoli vožnje.

Kaj pa sama vožnja?

Hiper-učinkovit voznik je »nedeljski« voznik kot radi pravimo previdnim in počasnejšim udeležencem prometa. Umirjena vožnja je »modus operandi«, skupaj z gledanjem v prihodnost. Ne, hiper-učinkovit voznik nima magične krogle. Takšen voznik načrtuje manevre vnaprej in je bolj proaktiven kot reaktiven. Nižje potovalne hitrosti so ekonomične, vendar vseeno priporočamo, da ohranjate razumske hitrosti. Saj veste, niste edini na cesti in pretirano počasna vožnja vam lahko tudi uredi zmenek z možmi v modrem.

Priljubljena »mantra« hiper-učinkovitih voznikov je tudi ti. vožnja-brez-zavor. To ne pomeni brezglavo divjanje skozi ovinke in naselja, ampak vožnja brez zaviranja kolikor se le razumno da. Posledično so hiper-učinkoviti vozniki bolj pozorni na promet pred njimi kot povprečen voznik (in so po navadi tudi manj nestrpni).

Je hiper-učinkovita vožnja sporna?

Večina gibanj, prepričanj in idej ima svoje skrajne meje in tudi hiper-učinkovita vožnja ni imuna. Vožnja »v leru« je zgolj en vir sporov med vozniki, saj nekateri žgoči zagovorniki hiper-učinkovite vožnje vozijo v nevtralni prestavi, da prihranijo na gorivu. Nekateri gredo celo tako daleč, da avtomobil med vožnjo navzdol kar ugasnejo. Tega nikakor ne priporočamo, saj je lahko izjemno nevarno, še posebej, če se zaklene volanski obroč. Prav tako pa so nekateri sistemi v avtomobilih odvisni od tega, da je avtomobil v teku.

Vožnja v zavetrju je dobro znana resnim kolesarjem in tudi hiper-učinkovitim voznikom ni tuja. Prihranek energije za kolesarje v zavetrju je ogromen, prav tako pa hiper-učinkoviti vozniki to izkoristijo za manjšo porabo goriva. Ponovno, tega početja absolutno ne priporočamo, saj so razdalje med spredaj vozečim vozilom in vašim lahko ekstremno majhne. Vedno upoštevajte varnostno razdaljo dveh sekund pred vami vozečim vozilom.

Kakšne nasvete imajo hiper-učinkoviti vozniki za vas?

  • redno vzdrževanje: avtomobil redno servisirajte in ohranjajte optimalen tlak v pnevmatikah,
  • odstranite odvečno težo: res, skrajni čas, da pospravite vrečo z zemljo za vaše balkonske rože!
  • P+R: če ste namenjeni v center mesta, izkoristite možnosti P+R parkirišč in nadaljujte potovanje z javnim prometom ali kolesom,
  • načrtujte pot: optimalno načrtovanje vključuje ravne ceste in izogibanje prometnim zamaškom,
  • znižajte hitrost: z zmanjšanjem potovalne hitrosti zmanjšate porabo goriva,
  • obutev z nizkim podplatom: obutev z nizkim podplatom vam daje boljši občutek na pedalkah avtomobila,
  • vozite nežno: nežno dodajanje plina in zavijanje omogoča, da avtomobil ostane stabilen,
  • ugasnite motor: če ste se znašli v prometnem zamašku, izklopite motor in prihranite na gorivu,
  • nadzor klimatske naprave: v toplejših mesecih uporabljajte notranje kroženje zraka, saj ga je lažje ohladiti kot vroč zunanji zrak.